هلال احمر عنوان سازمان بین المللی با هدف تخفیف آلام انسانی و حفظ و پیشرفت بهداشت عمومی، بر طبق موافقتنامه ژنو در سال ۱۸۶۴ میلادی و خاصه درنتیجه مساعی شخصی به نام ژن هنری دونان (Jean Henry Dunant ، ۱۹۱۰ ـ ۱۸۲۸) سوئیسی، پس از تشکیل صلیب سرخ نامیده شد. در سال ۱۸۶۲ دونان کتاب “خاطره ای از سولفرینو Solferino ” را شرح داد و خواستار تشکیل جمعیتهای امدادی داوطلب برای تسکین آلام این گونه آسیب دیدگان از جنگ شد.

وی پیشنهاد کرد که خدمت به رنجوران و زخمی های نظامی، فعالیتی بی طرف محسوب شود و “انجمن ژنوی امور عام المنفعه” با علاقه وافر از پیشنهاد وی استقبال کرد و در نتیجه، یک کنفرانس بین المللی با شرکت نمایندگان ۱۶ کشور در ژنو تشکیل شد و موافقتنامه ۱۸۶۴ میلادی برای بهبود وضع مجروحان و رنجوران نظامی میدان جنگ تدوین شد و به امضای نمایندگان دوازده دولت از کشورهای شرکت کننده رسید و در آن بی طرف شمردن متصدیان خدمات پزشکی نیروهای مسلح، رفتار انسانی با زخمی ها و بی طرفی غیر نظامیانی که داوطلبانه به کمک مجروحان جنگ می شتابند و نیز علامتی بین المللی به منظور مشخص ساختن اعضا و وسایلی که در این راه به کار می روند پیش بینی شده بود. به افتخار ملیت دونان، صلیبی سرخ بر زمینه ای سفید به تقلید از پرچم سوئیس به عنوان نماد و علامت آن انتخاب شد. در سال ۱۹۶۳ میلادی، در ۸۸ کشور جهان جمعیتهای ملی صلیب سرخ پدید آمد و همچنین دو گروه بین المللی دیگر نیز مرکزشان در ژنو دایر بود، یکی کمیته بین المللی صلیب سرخ تأسیس ۱۸۶۳ میلادی مرکب از ۲۵ تن از بزرگان سوئیس که هنگام جنگ به عنوان میانجی های بی طرف خدمت می کردند و دیگری اتحادیه جمیعتهای صلیب سرخ تأسیس ۱۹۱۹ میلادی، که هدفش کمکهای متقابل و همکاری و توسعه فعالیتهای مربوطه خاصه در زمان صلح بود. فعالیت صلیب سرخ بین المللی از پایان جنگ جهانی دوم توسعه فراوانی یافت. هلال احمر در کشورهای اسلامی به جای صلیب سرخ هلال احمر به عنوان نماد سازمان به کار گرفته شد و پیشینه آن به آنجا برمی گردد که در سال ۱۸۷۶ دولت عثمانی بجای استفاده از نشان صلیب سرخ از معکوس رنگهای پرچم خود یعنی هلال احمر در زمینه سفید برای جمعیت ملی خود استفاده کرد که بعدها بسیاری از کشورهای اسلامی آن را بعنوان نشان جمعیت ملی خود بکار بردند. جایگاه جمعیت هلال احمر از نظر عرف بین‌المللی نیز بسیار حائز اهمیت است. در حال حاضر صلیب سرخ و هلال احمر بین‌المللی بزرگترین شبکه بشردوستانه غیرسیاسی و امدادرسانی جهانی را تشکیل می‌دهد. امروزه در سطح بین‌المللی یکی از معیارهای سنجش میزان فعالیتهای بشردوستانه و غیرسیاسی در هر کشور وضعیت جمعیت ملی صلیب سرخ و یا هلال احمر و عدم وابستگی و غیرسیاسی بودن آن است. کمیته بین المللی صلیب سرخ (ICRC )، که مقر آن در ژنو ( سوئیس) قرار دارد، سازمانی است بیطرف، بیغرض و مستقل که وظیفه منحصراً‌ بشردوستانه آن عبارت است: حفاظت از زندگی و کرامت قربانیان جنگ و نیز خشونت داخلی، و یاری رسانی به آنها. فعالیت های کمیته بین المللی بر پایه مقررات حقوق بشردوستانه استوار است و در موارد سیاسی، دینی و عقیدتی بیطرف است. و اما دولت ایران در سال ۱۳۰۱ جمعیت ملی خود را تأسیس نمود ولی بجای استفاده از نشان صلیب سرخ و یا هلال احمر علامت شیر و خورشید سرخ را بعنوان نشان جمعیت خود انتخاب کرد. با تلاشها و پیگیری متمادی دولت و جمعیت ایران سرانجام علامت شیر و خورشید در کنفرانس ژنو در سال ۱۹۲۹ بعنوان نشان سوم مورد حمایت بین‌المللی، به تصویب رسید. از آن پس سه نشان صلیب سرخ، هلال احمر و شیر و خورشید سرخ بعنوان نشانه ای رسمی بین‌المللی شناخته شده و نهایتاً در متن کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو مصوب ۱۹۴۹ بعنوان نشانه ای سه گانه بین‌المللی که تحت حمایت حقوق بین‌الملل بشردوستانه قرار دارد به تصویب رسیدند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در سال ۱۳۵۹ دولت ایران با ارسال نامه‌ای به دولت سوئیس بعنوان امین و نگاهدارنده قراردادهای چهارگانه ژنو اعلام نمود که استفاده از شیر و خورشید سرخ را به تعلیق درآورده و بجای آن از نشان هلال احمر استفاده خواهد نمود. از آن پس جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران به جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران تغییر نام داد. تاریخچه سازمان جوانان و خانه های جوانان جمعیت هلال احمر جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران براساس قراردادهای مصوب دولت شاهنشاهی ایران، اجرای وظایفی را که در سطح ملی و بین المللی به جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر محول بود، بر عهده داشت. بطور کلی هدف و مرام جمعیت، انجام خدمات نیکوکارانه و درمان بیماران و کمک به آسیب دیدگان و استفاده از نیروی داوطلبان و آماده ساختن نسل جوان برای قبول مسئولیت در خدمات خیریه و امدادی و درمانی بود که در مادّه ۸ مرامنامه جمعیت بدان اشاره شده بود. اساسنامه اولیه جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران، مصوب ۲۶ اردیبهشت ۱۳۲۷ دارای ۱۱ بخش و۹۱ مادّه بود که بند دال مادّه ۷ بخش نهم آن، به جوانان اختصاص یافته بود. البته به دلیل گسترش دامنه فعالیت های جمعیت در امور امدادی و درمانی و خدمات مربوط به جوانان و داوطلبان، اساسنامه اولیه سرانجام در بیست و هفتم شهریور ماه ۱۳۵۳ تجدیدنظر شد. “سازمان جوانان” قالب اصلی خدمات مربوط به جوانان در جمعیت محسوب می شد ولی در سال ۱۳۴۵ به منظور ایجاد تسهیلات رفاهی جهت پوشش اوقات فراغت نوجوانان و جوانان در محیط سالم، جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران، اقدام به تأسیس تشکیلاتی مکمل تحت عنوان “خانه های جوانان” نمود. ذیلاً تشکل های مذکور براساس اسناد و مدارک موجود معرفی می شوند: ۱- سازمان جوانان شیر و خورشید سرخ ایران الف ـ تاریخچه تأسیس در سال ۱۳۲۶ شمسی، وزارت فرهنگ مأموریت یافت که با همکاری جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران نسبت به تهیه اساسنامه “سازمان جوانان” اقدام و پس از تصویب هیأت مرکزی کل و امضای شاه به مرحله اجرا بگذارد. بر این اساس اولین اساسنامه سازمان جوانان در چهاردهم آبان ۱۳۲۶ به امضاء رسید و برای اجرا به وزارت فرهنگ وقت و جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران ابلاغ گردید. به دلیل گسترش وظایف سازمان در سطح جوانان دانشگاهی و گروه های امدادی داوطلب، اسناسنامه سازمان در سال های ۱۳۴۵و ۱۳۴۶ و ۱۳۵۱ مورد تجدید نظر قرار گرفت. ب ـ اهداف سازمان جوانان تقویت روحیه میهن دوستی در نوجوانان بالابردن سطح بهداشت فردی و اجتماعی خدمت به همنوعان ایجاد و توسعه دوستی و تفاهم بین المللی پرورش و قوام شخصیت فردی و ایجاد حس تعاون و همکاری با جوانان ج ـ ارکان سازمان جوانان شورای عالی سازمان رئیس شورای عالی سازمان(وزیر آموزش و پرورش) مسئول سازمان جوانان(قائم مقام وزیر آموزش و پرورش و قائم مقام مدیر عامل جمعیت شیر و خورشید سرخ) حوزه معاونت فنی حوزه معاونت اداری ـ مالی سرپرستی خانه‌های جوانان شرح وظایف سازمان سازمان جوانان به منظور نیل به اهداف انسانی خود کوشش می‌نماید از طریق واحدهای تابعه و همچنین خانه‌های شیر و خورشید سرخ، دانش‌آموزان و نوجوانان را به صفات عالی انسانی شیر و خورشید سرخ، صلیب سرخ و هلال احمر آشنا ساخته و از طریق شرکت دادن آنان در کلاسهای آموزشی، کمک های نخستین و امداد و فراهم ساختن فرصت های مناسب جهت شکوفا نمودن استعدادهای مختلف آنها از طریق شرکت در فعالیت های پرورشی و تأمین امکانات لازم برای پوشش اوقات فراغت آنان و بالاخره ترغیب و تشویق جوانان به قبول عضویت در سازمان جوانان شیر و خورشید سرخ، آنها را افرادی فعال و فداکار برای خدمت به جامعه ایرانی پرورش دهد تا این جوانان در راه خدمت به شاه! و حفظ استقلال این مرز و بوم و رسانیدن ایران به تمدن بزرگ، آماده فداکاری و جانفشانی گردند. تشکیلات سازمان ۱ـ شورای عالی سازمان جوانان شورای عالی سازمان، دارای هفت تن عضو است که از سوی ریاست سازمان جوانان به عضویت شورای عالی جوانان منصوب می‌گردند؛ این اعضا عبارتند از: وزیر آموزش و پرورش(رئیس شورا) وزیر کشور وزیر علوم و آموزش عالی وزیر فرهنگ و هنر دبیرکل جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران مدیرعامل جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران قائم مقام وزیر و مسئول سازمان(دبیر شورا) ۲ـ شورای سازمان جوانان شهرستان ها مسئولیت اداره امور سازمان جوانان در مراکز استان ها و فرمانداری های کل و شهرستان ها با مدیرکل یا رئیس اداره آموزش و پرورش محل است و اعضای شورای سازمان جوانان در مراکز استان ها و شهرستان ها عبارتند از: استاندار یا فرماندار مدیرکل یا رئیس اداره آموزش و پرورش مدیرکل یا رئیس فرهنگ و هنر مدیرعامل جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران رئیس یکی از آموزشگاههای محل با انتخاب شورای آموزشگاهها مدیرخانه جوانان(در صورت احداث خانه جوانان) رهبر سازمان جوانان شیر و خورشید سرخ نماینده انجمن های خانه و مدرسه نماینده یا رئیس دانشگاه(در صورت وجود دانشگاه در منطقه) اعضای سازمان بر حسب مدت عضویت، سنوات خدمت و میزان آموزش، اعضای سازمان به گروه های ذیل تقسیم می‌شوند: نوجوانان(نوآموزان عضو در سطح استان ها) جوانان(دانش‌آموزان عضو در مدارس راهنمایی تحصیلی) مددکاران(دانش‌‌آموزان عضو در دبیرستان ها و آموزشگاه های فنی و حرفه‌ای) امدادگران(داوطلبان آموزش دیده و آماده خدمت و اشتغال) مربیان(از رؤسا یا معاونان و یا معلمان علاقه مند) رهبران(مربیان باسابقه و آموزش دیده از سوی مدیران کل یا رؤسای ادارات آموزش و پرورش) منجی(پیشتاز) از اعضای برجسته سازمان جوانان شیر و خورشید سرخ ایران که خدمات شایسته و ممتازی انجام داده و با احراز شرایط این سمت از سوی رئیس سازمان به این عنوان ملقب شوند. ز ـ بودجه سازمان جوانان استقلال مالی و تفکیک بودجه(اعتبارات مستقل) کمک های وزارت آموزش و پرورش از طریق تأمین نیروی انسانی بودجه سازمان در استان ها و شهرستان ها ۲- خانه‌های جوانان شیر و خورشید سرخ ایران به منظور ایجاد تسهیلات رفاهی جهت پوشش اوقات فراغت نوجوانان و جوانان در محیط های سالم، جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران از سال ۱۳۴۵ اقدام به تأسیس « خانه‌های جوانان» نمود. اولین خانه جوانان با استفاده از امکانات محدود در شهرستان خرمشهر شروع بکار کرد و با استقبال نوجوانان و جوانان مواجه شد تا آنجا که تا پایان سال ۱۳۵۱ تعداد این خانه‌ها به ده باب و در پایان سال ۱۳۵۳ به ۱۳ باب افزایش یافت. تا سال ۱۳۵۵، تعداد ۲۰ باب خانه جوانان در تهران و شهرستان ها فعالیت می‌کردند که جمع اعضای آنها به بیست هزار نفر بالغ می‌گردید. اهداف خانه‌های جوانان ایجاد فرصت های لازم به منظور پرورش استعدادها و افزایش مهارت ها و آگاهی جوانان از طریق فعالیت های خلاق و سالم در اوقات فراغت آشنایی جوانان با نگرش های ملی و میهنی آشنا ساختن جوانان با فلسفه‌های تعاون و همکاری اجتماعی ایجاد و تقویت حس مسئولیت و رهبری و مدیریت در جوانان از طریق مشارکت آنها در فعالیت های خانه‌های جوانان محورهای فعالیت های خانه‌های جوانان برنامه‌های امدادی، امور هنری و اجتماعی، آموزش های مقدماتی حرفه‌ای، فعالیت های آموزشی و برنامه‌های ورزشی به عنوان محورهای اصلی فعالیت های خانه‌های جوانان محسوب می‌شد. سازمان جوانان هلال احمر و مراکز پرورش اسلامی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، پس از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت های جوانان را با دو تشکل عمده تحت عناوین “سازمان جوانان” و “مراکز پرورش اسلامی” پوشش می‌دهد. بر اساس اسناد و مدارک موجود، نحوة تکوین، اهداف، شرح وظایف و عملکرد تشکل های فوق بطور اجمال معرفی می‌شود. سازمان جوانان هلال احمر این سازمان پس از انحلال سازمان جوانان شیر و خورشید سرخ ایران تأسیس شد و منطبق با اهداف و شرح وظایف کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی و سازمان هلال احمر برای نیل به هدف های ذیل، فعالیت هایش را آغاز کرد: الف ـ تربیت و آموزش جوانان به منظور آماده ساختن آنان برای انجام خدمات امدادی و عام‌المنفعه ب ـ ایجاد حس تعاون و دوستی و نیکوکاری بین جوانان ج ـ توسعه مشارکت جوانان در تصمیم گیریها و فعالیت های مربوط به آنان د ـ کمک به امر سلامت جامعه و دفاع از ارزشهای اسلامی و انسانی هـ ـ کوشش در جهت برقراری دوستی و تفاهم بین‌المللی سازمان جوانان هلال احمر از نظر تأمین نیروی انسانی تدارکاتی و مالی به وزارت آموزش و پرورش و سازمان هلال احمر جمهوری اسلامی ایران وابسته است از سال ۱۳۶۷ پس از تصویب اساسنامه جمعیت هلال احمر، آیین‌نامه‌ای تحت عنوان ” سازمان جوانان” بین وزارت آموزش و پرورش و سازمان هلال احمر به امضا رسید که مطابق آن، شورایی مرکب از معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش و قائم مقام وازرتخانه مذکور در هلال احمر، سرپرست سازمان جوانان، رئیس جمعیت، دبیرکل و خزانه‌دار و معاونت اداری و مالی هلال احمر، مسئولیت برنامه‌ریزی “سازمان جوانان هلال احمر” را برعهده گرفت. سازمان جوانان با جذب جوانان و آموزش آنان در سطح کشور منشأ خدمات بسیاری بوده است و در سطح بین‌المللی نیز فعالیت دارد. شعار جوانان هلال احمر جوانان هلال احمر با شعار “ما خدمت را پیش مردم می‌بریم”، همیشه آماده خدمت به آسیب‌دیدگان و نیازمندان هستند. نحوة عضویت در سازمان اعضای سازمان جوانان هلال احمر از بین دانش‌آموزان داوطلب مقاطع مختلف تحصیلی انتخاب و پس از طی مراحل مقدماتی در واحدهایی تحت نظر مربیان، آموزش های لازم را فرا می‌گیرند و در فعالیت های خدماتی و اجتماعی مربوط شرکت می‌نمایند. به منظور تقسیم کار بین اعضای واحدها و ایجاد فرصت های مناسب برای فعالیت ها، اعضای هر واحد به چهار گروه ۹ نفره تحت عناوین گروه بهداشت، گروه خدمت، گروه دوستی و گروه تعاون تقسیم می‌گردد. مراکز پرورش اسلامی جوانان پس از پیروزی انقلاب اسلامی، خانه‌های جوانان هلال احمر براساس شرح وظایف مشخص و دستورالعمل های اجرایی مصوب ۲۴ مرداد ماه ۱۳۶۰به کار و فعالیت خود ادامه دادند. در فروردین ماه ۱۳۶۰بنا به تصویب هیأت اجرایی جمعیت، خانه‌های جوانان به “مراکز پرورش اسلامی جوانان” تغییر نام داد و از خرداد ماه ۱۳۶۱بنا به مصوبه دیگری از هیأت اجرایی جمعیت، مراکز پرورش اسلامی به صورت مستقل تحت عنوان “سرپرستی مراکز پرورش اسلامی جوانان هلال احمر” به کار خود ادامه دادند. براساس اهداف مذکور در مادّه ۲ اساسنامه سال ۱۳۶۷مصوب مجلس شورای اسلامی تلاش برای تسکین آلام بشری، تأمین احترام انسانها و کوشش در جهت برقراری دوستی و تفاهم متقابل و صلح پایدار میان ملت ها و همچنین حمایت از زندگی و سلامت انسان ها بدون در نظر گرفتن هیچگونه تبعیض میان آنها از وظایف این مراکز محسوب می‌شود. همچنین حمایت از زندگی و سلامت انسان ها بدون در نظر گرفتن هیچگونه تبعیض میان آنها از وظایف این مراکز محسوب می‌شود. همچنین بر اساس بند ۷ مادّه ۳ اساسنامه، اداره امور جوانان جمعیت و توسعه مشارکت آنان در تصمیم گیری ها و فعالیت های مربوط به آنها و تربیت و آموزش جوانان مذکور به منظور آماده ساختن آنان در تصمیم گیریها و فعالیت های مربوط به آنها و تربیت و آموزش جوانان مذکور به منظور آماده ساختن آنان در انجام خدمات امدادی و عام‌المنفعه بر عهده این مراکز است. هدف از انجام این خدمات علاوه بر بکارگیری جوانان در زمان حادثه، ترویج فرهنگ تعاون و ایثار و قبول مسئولیت و همچنین غنی‌سازی اوقات فراغت آنان است. شرح فعالیتهای مراکز پرورش اسلامی جوانان سرپرستی مراکز پرورش اسلامی از آغاز فعالیتهای رسمی ۱۳۶۰ تا سال ۱۳۷۳با برنامه ریزی آموزشی و فرهنگی به فعالیت خود ادامه داد. در این سال با ایجاد معاونت فرهنگی در جمعیت، روند فعالیت مراکز توسعه و گسترش یافت. برنامه‌های آموزشی مراکز حدود پنجاه رشته را در برمی گیرد که شامل امور اعتقادی، هنری، امدادی، ورزشی، فنی و حرفه‌ای و دروس عملی و فعالیت های فرهنگی(برگزاری اردوها و مسابقات، ایجاد کتابخانه و نمایشگاه ها و…) می‌شود. تاریخچه و سازماندهی اداری سازمان جوانان اولین اساسنامه سازمان جوانان جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران در ۱۴ آبان ماه سال ۱۳۲۶، به تصویب رسید. در آن زمان وزارت فرهنگ و هنر با همکاری جمعیت شیر و خورشید سرخ تشکیلاتی را ایجاد نمود تا بر اساس آن فعالیت جوانان در جمعیت با توجه به اهداف خدمت به همنوع، بالا بردن سطح بهداشت فردی و اجتماعی، ایجاد و توسعه دوستی و تفاهم بین‎المللی، ‌سازماندهی یابد. محوریت فعالیتهای این تشکیلات را بخش دانش‎آموزی تشکیل می‎داد. اعضاء سازمان در این زمان در بدو ورود با کمکهای اولیه آشنایی پیدا کرده و اصول امدادگری را فرا می‎گرفتند. اساسنامه اولیه سازمان جوانان در سالهای۴۵، ۴۶ و۴۷ مجدداً مورد بازنگری قرار گرفت. یک سال بعد (۱۳۴۸)، خانه‎های جوانان شیر و خورشید سرخ، با تصویب آئین‎نامه‎ای تشکیل شد. هدف از تشکیل این خانه‎ها، گسترش فعالیتهای جوانان و شکوفایی استعدادهای آنها در زمینه‎های فرهنگی و هنری بود. کاخ جوانان نیز با هدف توجه به فعالیتهای دانشجویی در سال ۱۳۵۳ راه‎اندازی شد. فعالیتهای اعضای سازمان جوانان در سالهای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، شامل موارد متعددی بود. تشکیل گردهمایی های مختلف بهداشتی و آموزشی و برگزاری مسابقات هنری- ورزشی، بخشی از این برنامه‎ها بود. هدف اصلی از این برنامه‎ها بهینه‎سازی اوقات فراغت جوانان و افزایش ارتباطات بین‎المللی جوانان ایران و سایر کشورها بود. همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی و تغییر نام جمعیت شیر و خورشید سرخ به جمعیت هلال‎احمر، فعالیتهای سازمان جوانان هلال‎احمر در ایران با رویکرد جدیدی، آغاز گردید. در سال ۱۳۶۰، اصلاحاتی در اساسنامه به عمل آمد و فعالیتهای سازمان در قالب فعالیتهای دانش‎آموزی، ادامه یافت. در سال ۱۳۶۱، جمعیت هلال‎احمر، مراکزی را تحت عنوان مراکز پرورش اسلامی، ایجاد کرد. این مراکز همراه با آموزش‎های امدادی، بیشتر فعالیتهای مربوط به حرفه‎آموزی و فعالیتهای هنری- ورزشی با توجه به مسائل اعتقادی را در دستور کار خود قرار داده بود. این رویکرد تا اوایل دهه ۷۰، ادامه داشت. در اوایل دهه ۷۰، مراکز پرورش اسلامی به معاونت فرهنگی جمعیت هلال‎احمر، ارتقاء پیدا کردند. از این زمان،‌ فعالیتها، رونق بیشتری پیدا کرد و شاهد فعالیتهای گسترده‎تر جوانان در زمینه آموزش‎های حرفه‎آموزی و تربیتی بودیم. در همین سالها یک اردوی بین‎المللی با حضور اعضای ۱۰ کشور منطقه نیز برگزار شد. در اواخر سال ۱۳۷۸، با ادغام دو حوزه فعالیت یعنی مراکز پرورش اسلامی و فعالیتهای دانش‎آموزی، سازمان مستقلی با عنوان سازمان جوانان جمعیت هلال‎احمر، تشکیل شد. از این زمان اعضاء سازمان جوانان در سه شاخه مراکز امور جوانان(جامعه بشردوستان جوان)، کانونهای دانشجویی و بخش دانش آموزی به فعالیت پرداختند. فعالیتهای سازمان جوانان بر اساس ساختار تشکیلاتی مصوبه هیئت اجرایی در سه حوزه(معاونت) جذب و سازماندهی، آموزشی- پژوهشی و فرهنگی و امور اجتماعی متمرکز شده است. علاوه بر این سازمان جوانان از یک اداره کل امور عمومی و خزانه‎دار(عامل ذیحساب) تشکیل شده است. الف) معاونت جذب و سازماندهی: معاونت جذب و سازماندهی بر اساس ماده ۶ اساسنامه جمعیت هلال‎احمر، موظف است زمینه جذب و سازماندهی و بکارگیری اعضاء جوان در امور امدادی، عام‎المنفعه و بشردوستانه را فراهم نماید. این معاونت از سه ادارة عضویت و جذب نیروی انسانی با هدف محوری جذب و سازماندهی جوانان داوطلب عضویت در جمعیت هلال‎احمر، اداره برنامه‎ریزی و سازماندهی با هدف محوری برنامه‎ریزی و سازماندهی فعالیتهای اعضاء در امور امدادی و عام‎المنفعه، اداره خدمات رفاهی اعضاء با هدف محوری تقویت و استمرار ارتباط اعضاء با سازمان و تشویق آنان به انجام خدمات امدادی و بشردوستانه تشکیل شده است. ب) معاونت آموزشی- پژوهشی: آموزش در سازمان جوانان جمعیت هلال‎احمر براساس اهداف سازمانی بر دو محور خدمات امدادی و عام‎المنفعه استوار است. بنابراین آموزش در این سازمان، مجموعه فعالیتهایی است که به منظور آماده‎سازی جوانان داوطلب عضو برای انجام خدمات مذکور، صورت می‎گیرد. انجام فعالیتهای پژوهشی در سازمان توسط کارشناسان مربوطه و نیز بررسی پژوهش های انجام گرفته توسط اعضاء، بخش دیگری از فعالیتهای این معاونت را تشکیل می‎دهد. این معاونت از ۳ ادارة آموزش با هدف محوری ارتقای دانش و تقویت مهارتهای فردی، امدادی و بشردوستانه، اداره پژوهش با هدف محوری ایجاد و تقویت بنیان های پژوهشی در ارتباط با طرح ها و برنامه‎های سازمان جوانان، اداره ارزشیابی با هدف محوری ارزشیابی طرح ها، روش ها و برنامه‎های سازمان تشکیل یافته است. ج) معاونت فرهنگی و امور اجتماعی: معاونت فرهنگی و امور اجتماعی سازمان جوانان جمعیت هلال‎احمر دارای وظایف اجتماعی- فرهنگی در جهت تحقق خواسته‎ها و نیاز مخاطبین و تحقق خواسته‎ها و اهداف جمعیت هلال‎احمر است. بنابراین تلاش می‎کند تا با برگزاری اردوها و مسابقات، جشنواره‎های فرهنگی- هنری، تشکیل انجمن های فرهنگی- هنـری و برگزاری مسابقات ورزشی و مدیریت مجتمع‎های دانش‎آموزی در جهت شکوفایی استعدادهای خلاق اعضاء و ارتقاء حس مسئولیت‎پذیری آنان، اقدام نماید. این معاونت از ۳ ادارة اردوها و مسابقات با هدف محوری تقویت حس نوع‎دوستی، مسئولیت‎پذیری و ایجاد روحیه تعاون و تفاهم در بین اعضاء، اداره فرهنگی- تربیتی با هدف محوری شکوفایی ذوق و استعدادهای فرهنگی- هنری اعضاء، اداره تربیت بدنی با هدف محوری ارتقاء توان جسمی و روحی اعضاء در ارایه خدمات امدادی و عام‎المنفعه و اداره مجتمع‎های دانش‎آموزی با هدف محوری تربیت دانش‎آموزان مستعد به عنوان مروجین جوان روستایی در راستای اهداف جمعیت تشکیل یافته است آشنایی با سازمان جوانان جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران سازمان جوانان جمعیت هلال احمر قدیمی ترین تشکل ویژه جوانان است که در سال ۱۳۲۶ تاسیس شد. هدف از تشکیل این سازمان، ‌بهره برداری از نیروهای جوان، فعال، خودجوش و داوطلب جهت مشارکت در فعالیت های بشردوستانه و خیرخواهانه است. در حال حاضر، سازمان جوانان بیش از یک میلیون نفر عضو در رده های دانش آموزی- دانشجویی و کارگری دارد که در زمینه های مختلف هنری- تفریحی و امدادی در راستای اهداف عالی جمعیت فعالیت می نماید. از سویی دیگر به لحاظ اینکه به آموزش و پرورش به عنوان یک دستگاه مادر و تامین کننده نیروی انسانی جامعه و سر‏آغاز هر گونه تغییر و توسعه در سطح کشور نگریسته می شود،‌ لذا ضرورت دارد برای برداشتن گام های توسعه و پیشرفت از مسیر آموزش و پرورش گذشت و در این دستگاه سرمایه گذاری کلان نمود. آموزش و پرورش که مسئولیت خطیر پرکردن اوقات فراغت دانش آموزان را به عهده دارد، از همکاری با همه نهادها و سازمان هایی که زیر ساخت کار خودشان را مدارس تلقی می کنند استقبال کرده و سعی فراوان دارد که با همکاری دستگاه های مختلف، فعالیت های مشترک را توسعه بخشد. در همین راستا، اهداف هلال احمر در آموزش و پرورش از طریق سازمان دانش آموزی به عنوان متولی کار در سطح کشور پیگیری می شود، و این سازمان مسئول پیگیری تحقق اهداف هلال احمر در آموزش و پرورش بوده تا از این طریق، دو دستگاه بتوانند از همکاری های مشترک یکدیگر بهره مند شوند. همه ساله همکاری فیمابین سازمان جوانان جمعیت هلال احمر و سازمان دانش آموزی طی انعقاد یک موافقتنامه همکاری مشترک که به امضا رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و وزیر آموزش و پرورش می رسد، جهت تهیه و تدوین شیوه نامه ها و آئین نامه های اجرائی به هر دو سازمان ابلاغ می گردد. با آغاز سال تحصیلی، موافقتنامه همکاری فیمابین و شیوه نامه ها و آئین نامه های اجرایی مربوطه، به استان های سراسر کشور ابلاغ می گردد و عملاً فعالیت ها با جذب و سازماندهی مربیان و دانش آموزان علاقه مند و داوطلب در دوره های تحصیلی راهنمایی و متوسطه شروع می شود. پس از انجام مراحل جذب و سازماندهی،‌ واحد های ۴۷ نفره هلال احمر در آموزشگاه های مجری تشکیل می گردد، و اولین نشست مجمع عمومی هلال احمر با شرکت کلیه اعضاء و با هدف برنامه ریزی جهت برگزاری انتخابات به منظور تعیین اعضا ۷ نفره شوراهای اجرائی هلال احمر در هر یک از آموزشگاه ها شکل می گیرد، که در زمان مشخص اعلام شده در شیوه نامه های اجرائی، رفراندوم به عمل آمده و از بین نامزدهای معرفی شده تعداد ۷ نفر از سوی دانش آموزان عضو، با ترکیب زیر انتخاب می گردند: ۱٫ ۴ نفر به عنوان سرگروه های ۴ گانه تحت عناوین: گروه اول:‌ تسکین آلام بشری گروه دوم: برقراری صلح و دوستی و تفاهم گروه سوم: حمایت از زندگی و سلامت انسان ها گروه چهارم: تامین احترام انسان ها ۲٫ یک نفر به عنوان دبیر شورای اجرائی هلال احمر آموزشگاه ۳٫ ۲ نفر اعضا علی البدل شاخة دانش آموزی هلال احمر سازمان دانش آموزی با مشارکت سازمان جوانان جمعیت هلال احمر برنامه هایی را در طول سال تحصیلی پیگیری و دنبال می نماید که می توان به موارد زیر اشاره نمود: ۱٫ برنامه ریزی جهت تشکیل مجمع منطقه ای مربیان شاخة دانش آموزی هلال احمر ۲٫ گرامیداشت هفتة معلم ۳٫ مراسم گرامیداشت هفته جهانی هلال احمر و صلیب سرخ ۴٫ استقرار پایگاه های امدادی تابستانه(آموزش امداد و هلال احمر) ۵٫ برنامه ریزی جهت برگزاری اردوهای درون استانی با مشارکت جمعیت هلال احمر استان ۶٫ برنامه ریزی جهت برگزاری اردوهای برون استانی با مشارکت جمعیت هلال احمر استان ۷٫ برپایی نمایشگاه هایی از عملکردها و دستاوردهای هلال احمر ۸٫ تقدیر و تشکر از مربیان و دانش آموزان فعال و برتر هلال احمر ۹٫ تهیه، تدوین، تکثیر و توزیع جزوات و منابع آموزشی امداد و هلال احمر ۱۰٫ گرامیداشت هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی ۱۱٫ برنامه ریزی جهت تشکیل دوره های آموزش ضمن خدمت مربیان هلال احمر ۱۲٫ برنامه ریزی جهت تشکیل دوره های آموزش امداد و هلال احمر اعضاء دانش آموزی ۱۳٫ برنامه ریزی جهت برگزاری گردهمایی مشترک مسئولین امور جوانان شعب جمعیت هلال احمر و کارشناسان هلال احمر سازمان دانش آموزی سراسر استان در خصوص بررسی و تشریح شیوه نامه اجرایی و همکاری فیمابین ۱۴٫ برنامه ریزی و اقدام جهت تشکیل جلسه توجیهی- آموزشی پیرامون برگزاری پنجمین دوره مانور سراسری زلزله و ایمنی در سطح مدارس راهنمایی و متوسطه استان جهت کارشناسان، مدیران مدارس، مربیان و دانش آموزان ۱۵٫ برنامه ریزی مشترک با جمعیت هلال احمر در خصوص روز جهانی مقابله با ایدز جهت انجام فعالیت ها و اقدامات هشدار دهنده پیشگیری کننده بشر دوستانه ۱۶٫ ‌بستر سازی و انجام امور تبلیغی و فرهنگی در خصوص اهمیت و ضرورت آموزش و یادگیری نحوه مقابله با زلزله و کاهش آثار و تبعات ناشی از وقوع سوانح طبیعی ۱۷٫ هماهنگی و برنامه ریزی جهت تشکیل جلسات مشترک با اداره کل حوادث غیر مترقبه استانداری، جمعیت هلال احمر استان، صدا و سیما،‌ آموزش و پرورش و سایر دستگاه های ذیربط جهت برگزاری مانور سراسری زلزله و ایمنی ۱۸٫ تهیه پوستر و بروشور آموزشی پیرامون نحوه مقابله با زلزله و ایمنی در سطح مدارس ابتدایی، راهنمائی و متوسطه منطقه ۱۹٫ تهیه و ابلاغ دستور العمل برگزاری مانور زلزله و ایمنی در سطح مدارس ابتدایی، راهنمائی و متوسطه سراسرمنطقه با همکاری و مشارکت دستگاه های ذیربط ۲۰٫ برنامه ریزی جهت برگزاری جشنواره های ورزشی- فرهنگی اعضای شاخه دانش آموزی هلال احمر ۲۱٫ برنامه ریزی و انجام تمهیدات لازم به منظور اجرای طرح ملی راهنمایان مسافرین نوروزی ۲۲٫ استقرار پایگاه های راهنمایان نوروزی در سطح مراکز توریستی استان ۲۳٫ برنامه های پژوهشی با موضوعات: بررسی شیوه های مقابله با سوانح طبیعی سیل و زلزله- شناخت راه های پیشگیری از شیوع بیماری ایدز و… دستورالعمل اجرایی مصور مانور زلزله و ایمنی مقدمه کشور ایران به دلیل قرار گرفتن در نوار لرزه خیز آلپ- هیمالیا و منطقه فعال زمین ساختی، یکی از کشورهای با خطر بالای زلزله در جهان است که در قرون گذشته بیش از ۱۳۰ زلزله شدید با بزرگای ۵/۷ یا بیشتر را تجربه نموده است. تنها در قرن بیستم، بیست زلزله بزرگ باعث کشته شدن ۱۴۰۰۰۰ نفر، ویرانی بسیاری از شهرها و دهکده ها و آسیب های اقتصادی فراوان گردیده است. زلزله پدیده ای طبیعی و رخداد آن امری اجتناب ناپذیر است. دانش امروز بشری هنوز موفق به پیش بینی زمان دقیق وقوع زلزله نشده است و زلزله کماکان حادثه ای غیرقابل پیش بینی می باشد. با این توصیفات، ضروری است تمهیدات ویژه ای برای آمادگی در برابر زلزله اندیشیده شود. یکی از راه های کاهش خطرات ناشی از زلزله ارتقاء سطح آگاهی و ایجاد آمادگی در بین اقشار مختلف جامعه است. در این خصوص لازم است دانش آموزان به عنوان جامعه ای بزرگ مورد توجـه قرار گرفتــه و آموزش های لازم برای مقابله با زلزله به آنان ارائه گردد تا دانش آموزان با توجیه خانواده هایشان دامنة آموزش را گسترده سازند. پنجمین مانور سراسری زلزله و ایمنی با هدف تحت پوشش قرار دادن ۵/۱۶ میلیون دانش آموز در ۱۱۰ هزار مدرسه ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان، توسط وزارت آموزش و پرورش، سازمان دانش آموزی، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، ستادهای حوادث و سوانح غیرمترقبه استان های کشور، پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، و کمیته ملی کاهش اثرات بلایای طبیعی در صبح ۸ آذر ۱۳۸۲ برگزار خواهد شد. مانور مذکور با پخش زنگ(آژیر) زلزله و ایمنی از شبکه سراسری رادیو و رادیو مراکز استان ها، همزمان در کلیه مدارس سطح کشور اجرا خواهد شد. اهداف و اهمیت مانور زلزله و ایمنی انجام مانور زلزله و ایمنی یکی از راه های کاهش تلفات به هنگام وقوع زلزله می باشد بطوری که بعضی از کشورهای پیشرفته مانند ژاپن ماهانه این مانور را در مدارس خود برگزار می نمایند. تجارب زلزله های گذشته مبیّن آن است که دانش آموزان یکـی از آسیب پذیرتریــن قشرهای جامعـه محسوب می شوند و چنانچه زلزله ای در ساعات حضور آنان در مدرسه رخ دهد و آمادگیهای لازم جهت رویارویی با آن را نداشته باشند، بی شک تلفات غیرقابل جبران خواهد بود؛ لذا، چنانچه برنامه ریزی در راستای افزایش سطح آگاهـی و دانش این قشــر عمیق تر باشـد بازتاب آن در سطح جامعه ملموس تر خواهد بود و دستیابی به توسعه پایدار و رسیدن به هدف نهایی که ساختن کشوری ایمن است میسّر خواهد گردید. از آنجا که دانش آموزان در برخی از کتب درسی با مبانی مقابلــه با زلزله و ایمنــی در برابـر آن به صورت تئــوری آشنا می شوند، ضروری است با اجرای آموخته های خود راهکارهای عملی مقابله با زلزله را هم فرا گیرند. حسن اجرای مانور نقش مهمی در ایجاد آمادگیهای لازم در جهت انجام عکس العملهای صحیح و سریع در برابر زلزله ایفا می نماید که نتایج حاصل از آن موجب کاهش تلفات ناشی از زلزله می شود. یکی دیگـر از اهداف این مانـور برانگیختـن حس کنجکاوی در بین دانش آموزان به عنوان آینده سازان جامعه برای ایمن سازی کشور است. آنچـه که همیشـه به عنوان یک پیام در مانـور مطرح بوده و هست، جمله”دانش آموزان عزیز بیاموزید و به دیگران آموزش دهید” است که نهایتاً دانش آموزان با انتقال آموخته هایشان می توانند موجب مشارکت بیشتر خانواده ها در این امر باشند. اهداف مانور زلزله عبارتند از: ۱٫ کاهش تلفات و خسارات ناشی از زلزله. ۲٫ افزایش آگاهی دانش آموزان در مورد زلزله. ۳٫ ایجاد آمادگی برای انجام واکنشهای صحیح و سریع در برابر زلزله. ۴٫ برانگیختن حس کنجکاوی دانش اموزان به عنوان آینده سازان کشور. ۵٫ ایجاد فرهنگ ایمنی در برابر زلزله. زمان برگزاری مانور در پی اجرای چند دوره مانور سراسری و بهره گیری از دیدگاه های کارشناسان آموزش و پرورش در مورد زمان اجرای مانــور و کار کارشناسی به عمل آمده هشتم آذر ماه به عنوان روز برگزاری مانور تعیین شده است که همه ساله مانور در این روز اجرا می شود(در صورت مصادف شدن هشتم آذر با روزهای تعطیل، روز برگزاری پیشاپیش اعلام خواهد شد). نحوه اجرای مانور مانور زلزلـه و ایمنی که از زمان شروع تا پایان ۵ تا ۱۰ دقیقه به طول می انجامـد، شامل دو مرحلــه پناه گیری صحیـح و خروج از محل(تخلیه و رفتن به فضای باز) می باشد. نحوه اجرای مانور به شرح زیر است: ۱٫ با هماهنگـی صدا و سیما در روز هشتم آذر آژیری تحـت عنوان “زنگ ایمنـی در برابر زلزلــه” از طریق رادیو سراسری و رادیوهای مراکز استان ها پخش می گردد. آژیر در روز ۸ آذر بین ساعت۱۰ تا۱۰:۳۰ صبح از طریق رادیو پخش خواهد شد. ۲٫ مدت زمان آژیر حدود ۳۰ ثانیه می باشد و صدای آژیر به منزله وقوع زلزله ای فرضی است. دانش آموزان و معلمان محترم با شنیـدن آن در هر مکان از مدرسه(حیاط، کلاس، راهرو، راه پلــه، دستشویی، کتابخانه، و…) و در هر شرایطی(مطالعــه، بازی، قدم زدن و…) باید پناهگیری صحیح را انجام دهند. ۳٫ تا زمانی که آژیر پخش می شود دانش آموزان باید در حالت پناهگیری باقی بمانند. ۴٫ پس از پایان آژیر(به منزله پایان زلزله فزضی) دانش آموزان با آرامش و بدون هجوم مرحله دوم(رفتن به حیاط مدرسه) را انجام خواهند داد. دقت! آژیر بدون اطلاع قبلی دانش آموزان پخش می شود؛ بنابراین از اعلام زمان آن به دانش آموزان خودداری گردد. پیشنهادات به منظور حسن اجرای مانور موارد زیر پیشنهاد می شود: × صحبت کردن دبیران محترم با دانش آموزان در مورد لرزه خیزی کشور و ضرورت انجام مانور. × آموزش نکات ایمنی با استفاده از روش کودک به کودک. × تفکیک و تعیین وظایف عوامل اجرایی و اعضای تشکلات دانش آموزی. × نصب شماره تلفن مراکز درمانی و امدادی در دسترس و معرض دید دانش آموزان. × تعیین محل کنتور آب، برق و گاز، کپسول آتش نشانی و جعبه ی کمک های اولیه و مشخص نمودن آنها. × اختصاص موضوع انشاء به زلزله و راه های پیشگیری از آن. × در مراسم صبحگاهی هشتم آذر اقدامات ضروری هنگام مانور توسط یکی از دانش آموزان قرائت شود. × مسئولان محترم مدارس همراه و همگام با دانش آموزان پناهگیری صحیح را انجام دهند. × از صحنه های انجام مانور فیلم ویدئویی و یا عکس تهیه شده و به کارشناسی هلال احمر ناحیه ارسال گردد. × مشارکت دانش آموزان عضو سازمان جوانان هلال احمر و سایر تشکلات دانش آموزی(پیشتازان، فرزانگان، و…) در اجرای مانور سراسری زلزله. × تهیه تراکت، روزنامه دیواری، و پلاکارد در مدرسه و نصب آنها در معرض دید دانش آموزان. نقش مدیران و مربیان مدارس مدیران محترم مدارس مسئول نظارت بر حسن اجرای مانور خواهند بود. آگاهی مدیران، دبیران، و مسئولین مدرسه در مورد زلزله و راه های مقابلــه با آن می تواند در تسریع آموزش و فرهنگ سازی در این زمینه قابل توجــه باشد. با عنایت به اینکـه در حادثه ای مانند زلزله، در ساعات اولیه بحث خودامدادی و دگرامدادی مطرح است، مدیران و معلمان می توانند از طریق آگاه سازی دانش آموزان با ارائه تعالیم علمی و کاریردی کردن آموزش های تئوری موجبات آمادگی مدرسه در مواجهه با پدیده زلزله را فراهم نمایند و با راهنمایی آنان ضریب آمادگی در برابر زلزله را افزایش دهند. اقدامات ضروری قبل از اجرای مانور قبل از اجرای مانور ضروری است اقداماتی صورت پذیرد که عبارتند از: ۱٫ شناخت اماکن امن و غیرامن اماکن امن به جاهایی گفته می شود که در زمان وقوع زلزله پناه گیری در آنجا موجب کاهش خطرهای ناشی از زلزله می شود. این مکانها شامل چهارچوب در، زیر میز، دور از شیشه ها و پنجره ها، دور از وسایل قابل سقوط مانند گلدانها، قفسه ها و فایلها می باشد. اماکن غیرامن به جاهایی گفته می شود که در زمان وقوع زلزله احتمال بروز خطر در آنجا از مکان های دیگر بیشتر است؛ مانند: زیر پنکه های سقفی، کنار دیوارهای خارجی، زیر اجسام قابل سقوط، کنار شیشه ها و پنجره ها و … لازم است در مورد نقاط امن و غیر امن آموزش های لازم به دانش آموزان ارائه گردد. ۲٫ ایمن سازی مدرسه رعایت اصول ایمنی در داخل مدرسه از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ زیرا، ممکن است در برخی از زلزله ها ساختمان ویران نشود، ولی سقوط، پرتاب و شکستن وسایل داخلی برای دانش آموزان ایجاد خطر کند. در این راستا لازم است با رعایت اصول ایمن سازی به شرح ذیل از خطرهای ناشی از آن کاسته شود: × پنجره ها و درهای شیشـه ای بزرگ باید توسط چسب های بی رنگ به صورت ضربـدر و درصورت امکان با سلفون های چسبی تقویت گردند. × چراغ های آویز، تابلوها، تخته سیاه ها، فایلها، قفسه ها، و… در جای خود محکم شوند. × سیم کشیهای برق و یا لوله کشیهای گاز و آب، کلید و شیرهای اصلـی آنها بررسـی و نواقص احتمالـی توسط متخصصین برطرف شود. × مواد شیمیایی و سمی قابل احتراق در آزمایشگاه در قفسه های قفل دار و طبقات پایین قرار داده شود. × در آزمایشگاه و کتابخانه، قفسه ها با بست های L مانند به دیوار محکم شوند و درصورت امکان جلو کتابها بوسیله میله یا نرده بسته شود. × کامپیوترها، دستگاه های چاپ و تکثیر و نظایر آن با بست های مناسب محکم شوند. × راهروها و راه پله ها از وسایل غیرضروری که ممکن است در زمان وقوع زلزله راه را مسدود نمایند، تخلیه گردد. × راه های فرار به فضاهای باز اطراف مدرسه شناسایی شده، مناطق امن ساختمان بر روی نقشه(پلان افقی) مشخص شود. × وسایلی را که پس از اجرای مانور زلزله به آنها نیاز فوری داریم، تهیه و در دسترس قرار گیرد. اقدامات ضروری هنگام مانور زلزله و ایمنی ۱٫ خونسردی خود را حفظ کنید. ۲٫ اگر در طبقه همکف و به در خروجی نزدیک می باشید، سریع به فضای باز رفته و در آنجا پناه بگیرید. ۳٫ از پنجره ها و درهای شیشه ای فاصله بگیرید. ۴٫ از تیر برق و سیم های آن دوری کنید. ۵٫ در کوچه، خیابان و حیاط مدرسه از ساختمانهای بلند دور شوید. ۶٫ از آسانسور استفاده نکنید. ۷٫ برای برداشتن اشیاء مهم و گران قیمت تقلا نکنید. ۸٫ از کنار وسایلی که امکان سقوط یا پرتاب دارند(تابلوها، گلدانها، و…) دور شوید. ۹٫ اگر در داخل کلاس درس هستید، در زیر میز پناه گیری کنید و با دست پایه های میز را محکم بگیرید. هنگام وقوع زلزله درصورت حرکت میز با آن حرکت کنید. ۱۰٫ چهارچوب در، مکان مناسبی برای پناه گیری است. به این طریق که پاهای خود را باز کرده، به پایه چهارچوب در محکم فشار دهید و با یک دست چهارچوب در و با دست دیگر در را نگه دارید تا بسته نشود و به شما آسیب نرساند(در چهارچوب درهایی که در بالای آنها شیشه وجود دارد هرگز پناه گیری نکنید). ۱۱٫ در کلاس درس، گوشه دیوارهای داخلی جای امنی برای پناه گیری است، به این صورت که به گوشه کلاس تکیه داده و با دستها دیوارهای دو طرفتان را محکم بگیرید و یا با یک دست از سرتان محافظت کنید. ۱۲٫ اگر در راهرو هستید، به کنار دیوارهای داخلی بروید. کنار دیوار نشسته، یک زانو را به زمین بزنید سر را به طرف پایین خم نموده و با کف دستها، کیف یا کتاب از سر و گردن خود محافظت کنید. ۱۳٫ به طرف درهای خروجی هجوم نبرید. ۱۴٫ از پله ها بالا و پایین نروید. اگر هنگام وقوع زلزله در پلکان بودید همانجا بنشینید و با یک دست نرده ها را محکم بگیرید و با دست دیگر یا با کیف و کتاب از سر و گردن خود محافظت کنید. ۱۵٫ اگر در کتابخانه هستید از قفسه های کتاب دور شوید و در جای مناسبی پناه گیری کنید. ۱۶٫ چنانچه در آزمایشگاه هستید از مواد و مایعات قابل احتراق و سمی و قفسه های نگهداری آنها فاصله بگیرید. ۱۷٫ اگر در حیاط مدرسه هستید از تیرک های زمین بازی، سبد بسکتبال، دیوارها و ساختمان ها فاصله بگیرید و در وسط حیاط مدرسه یک زانوی خود را به روی زمین قرار داده سر و گردن را به پایین خم کرده، با دست از آنها محافظت کنید. ۱۸٫ پس از اتمام زنگ ایمنی در برابر زلزله مرحله خروج را اجرا کنید. در این مرحله با خونسردی و بدون هجوم به حیاط مدرسه بروید و در وسط حیاط به دور از دیوارها و ساختمانها بایستید. ۱۹٫ پس از انجام مراحل پناه گیری و خروج در حیاط مدرسه برای شنیدن پیام هایی که از رادیو پخش می شود، تجمع نمایید. صلیب سرخ و هلال احمر بزرگترین سازمان بشر دوستانه دنیا در سال ۱۸۶۳ انجمن سلامت عمومی ژنو توسط پنچ شهروند سوئیسی تاسیس شد. این افراد تحت تاثیر کتابی از هنری دونانت (Henry Dunant) که عقاید بشردوستانه وی را درباره پرستاری و مراقبت از بیماران و مجروحین جنگی بیان می کرد، اقدام به تاسیس انجمن خود نمودند. در کتاب دونانت پیشنهاد شده بود که خدمت به آسیب دیدگان و نظامیان زخمی، فعالیتی بی طرف محسوب گردد. بانیان این انجمن عبارتند بودند از: هنری دوفور (۱۷۸۷-۱۸۷۵) ژنرال سوئیسی که در سال اول فعالیت انجمن به عنوان رئیس انجمن، و از آن پس به عنوان رئیس افتخاری باقی ماند. گوستاو موینر (۱۸۲۶-۱۹۱۰) وکیل جوان و باهوش که تمامی عمر خود را در خدمت صلیب سرخ و گسترش سازمان صرف نمود. لوئیس آپیا (۱۸۱۸-۱۸۹۸) و تئودور ماینویر (۱۸۰۶-۱۸۶۹)، و هنری دونانت که پزشکانی با وسعت نظر بوده و سعی بر کاهش دردهای نوع بشر داشتند. به واسطه تیزهوشی و درایت موینر، کمیته در اکتبر ۱۸۶۳ طی فراخوانی بین المللی از ۱۶ کشور دعوت به عمل آورد تا نسبت به حصول توافقی براصول و باورهای کمیته در مورد حمایت از مجروحان جنگی، اقدام کرده و باورهای بشردوستانه خود را به رسمیت شناسند. کمیته همچنین اصول و باورهای خود را به دیگر ملل دنیا معرفی نمود و از آنها برای عضویت، دعوت به عمل آورد. سرانجام با تلاشهای بانیان و دیگر بشر دوستان، انجمن پنج نفره به جمعیت صلیب سرخ جهانی تبدیل شد. کمک رسانی صلیب سرخ در جریان نا آرامیهای کنیا در آفریقا در سال ۱۸۶۴ جامعه بین الملل طی کنفرانس ژنو به تصمیم گیری درباره قوانین برخورد با اسرا، زخمی ها و غیر نظامیان در جنگها می پرداخت. کنفرانس ژنو از توافق ۱۸۶۳ اعضای صلیب سرخ جهانی به عنوان مرجعی برای تعریف قوانین خود بهره برد. طی این قوانین، بی طرفی جامعه پزشکی در جنگها، حین کمک رسانی و مداوای مجروحین جنگی تعریف شد. در این معاهده بین المللی مصونیت نیروهای امداد رسان و پزشکی در میدانهای جنگ، از حملات نیروهای متخاصم نیز به تائید رسید. همچنین در همین سال نشان صلیب سرخ رنگ بر روی زمینه سفید، ابتدا توسط ۱۲ عضو و سپس توسط تمامی اعضا به رسمیت شناخته شد. با شروع به کار صلیب سرخ جهانی قانون دیگری نیز به مجموعه قوانین آن افزوده شد. این قانون به محافظت از مجروحین و اسرای جنگی در نبردهای دریایی می پرداخت. صلیب سرخ، تاکنون در میادین جنگ، جان بسیاری را نجات داده و زخمهای بسیاری را مرحم بخشیده است. اعضای صلیب سرخ در این راستا، خود را از انجام سخت ترین و خطرناکترین ماموریتها، نیز معاف نکرده اند. بدین ترتیب صلیب سرخ جهانی دامنه فعالیتهای خود را آهسته آهسته گسترش داده است، بطوری که اکنون برنامه های منظم بشر دوستانه خود را در زمان صلح نیز به انجام می رساند. کمکهای هلال احمر در جاده منتهی به فلوجه – عراق تشکیلات صلیب سرخ سازمانی اکیدا بی طرف است، و کلیه منابع و توانایی های خود را درجهت اهداف بشر دوستانه و کاهش آلام بشر به مصرف می رساند. کشورهای اسلامی جمعیتی به نام هلال احمر را که همانند صلیب سرخ بوده و ارتباطی نزدیک با آن دارد تاسیس کرده اند. فدراسیون صلیب سرخ و هلال احمر از ۱۸۱ عضو تشکیل می شود. دبیرخانه مرکزی در ژنو قرار دارد و بیش از ۶۰ نمایندگی برای پشتیبانی و انتقال کمکهای بین المللی به مناطق جنگی و مصیبت زده، در سراسر دنیا فعال هستند. جمعیتهای صلیب سرخ و هلال احمر با ۹۷ میلیون داوطلب و ۳۰۰۰۰۰ کارمند سالانه به بیش از ۲۳۰ میلیون نیازمند رسیدگی می کنند. جمعیتهای صلیب سرخ و هلال احمر توسط اعضای داوطب خود در کشورهای عضو به طور جهانی عمل می کنند و تمامی اعضا هنگام وقوع حوادث مصیبت بار به کمک یکدیگر می شتابند و به درمان، اسکان آواره گان و پناهنده گان حوادث طبیعی و یا جنگها می پردازند. اهداف فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر، بزرگترین سازمان بشر دوستانه دنیاست، که بدون هیچ تبعیضی از قبیل ملیت، نژاد، عقاید دینی و دیدگاههای ---------- کمکهای خود را به بشریت ارائه می کند. هدف اصلی فدراسیون ارتقاء سطح زندگی مردم آسیب پذیر توسط بسیج نیروهای بشردوستانه است. این نهاد بین الملل برنامه هایی بلند مدت و همچنین برنامه های ضرب العجلی در مواق بحرانی دارد: • برپایی پناهگاههای اضطراری جهت تغذیه و امدادرسانی. • کمپ های اضطراری برای تهیه آب آشامیدنی و سرویس های بهداشتی. • یافتن اعضای خانواده های مصیبت زده. • آموزش وسیع کمکهای اولیه و مراقبت های پزشکی در مواقع اضطراری. • پیشگیری و ریشه کنی بیماری ها. • پیشگیری از گسترش ایدز. • تامین نیازهای خونی توسط جمع آوری و نگهداری خون در مواقع ضروری. • ساماندهی به فعالیتهای داوطلبین. سگهای تربیت شده صلیب سرخ آمریکا نزد یاری رسانان هلال احمر ایران در جریان زلزله بم دولت ایران در سال ۱۳۰۱ هجری شمسی جمعیت ملی خود را تأسیس نمود و بجای استفاده از نشان صلیب سرخ و یا هلال احمر، علامت اختصاصی خود را که شیر و خورشید سرخ بود با تلاش و پیگیری متمادی در کنفرانس ژنو در سال ۱۹۲۹ به عنوان نشان سوم مورد حمایت بین‌المللی، به تصویب رسانید. از آن پس سه نشان صلیب سرخ، هلال احمر و شیر و خورشید سرخ بعنوان نشانهای رسمی بین‌المللی شناخته شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در سال ۱۳۵۹ دولت ایران با ارسال نامه‌ای به دولت سوئیس بعنوان امین و نگاهدارنده قراردادهای چهارگانه ژنو اعلام نمود که استفاده از شیر و خورشید سرخ را به تعلیق درآورده و بجای آن از نشان هلال احمر استفاده خواهد نمود. جایگاه جمعیت صلیب سرخ و هلال احمر از نظر عرف بین‌المللی بسیار حائز اهمیت است. در حال حاضر صلیب سرخ و هلال احمر جهانی بزرگترین شبکه بشردوستانه غیرسیاسی و امدادرسانی جهانی را تشکیل می‌دهند. امروزه در سطح بین‌المللی یکی از معیارهای سنجش میزان فعالیتهای بشردوستانه و غیرسیاسی در هر کشور وضعیت جمعیت ملی صلیب سرخ و یا هلال احمر و عدم وابستگی و غیرسیاسی بودن آن است.